Zawoja

ZAWOJSKIE SMAKI. PRODUKTY REGIONALNE, RODZINNE RECEPTURY I ZWYCZAJE

 

ZAWOJA, powiat suski, woj. małopolskie

(9-18 marca 2012 r.)

Prowadzący: dr Aleksandra Krupa

 

Rozmowy o kulinariach bywają często długie i wielowątkowe. Nic dziwnego, jedzenie to przecież (a może przede wszystkim) nie dające się ominąć doświadczenie ludzkiej egzystencji.

Antropologiczne spojrzenie na jedzenie, konsumpcję i produkcję pożywienia odsyła nas m.in. do zagadnień związanych z symboliką, wymiarem wspólnotowym, społecznymi determinantami, umożliwia odczytanie złożoności problemów tożsamościowych, grupowych i indywidualnych, nawiązuje do trendów i mód wpływających na nasze codzienne i niecodzienne diety oraz jadłospisy.

 

Ćwiczenia terenowe prowadzone w Zawoi miały ambicję, by ukazać zaledwie kilka obszarów, po których coraz sprawniej poruszają się antropolodzy jedzenia. Wszystkie zadania poświęcone były tematyce związanej z pożywieniem. Główne tematy, wokół których krążyły nasze działania to:

„Łączy nas Babia Góra – na tropie regionalnych smaków”

Zawoja leży na „Małopolskiej Trasie Smakoszy”, wiele produktów wytwarzanych we wsi posiada znak promocyjny „Łączy nas Babia Góra”, a wśród licznych zawojskich lokali gastronomicznych znaleźć można karczmy z certyfikatem „Regionalna Karczma Małopolski”, w których serwuje się potrawy z katalogu „Produktów regionalnych”. I miejsce i okazja są więc znakomite, by pójść tropem babiogórskich smaków regionalnych.

Studenci przygotowywali raporty, których analizie towarzyszyły m.in. następujące pytania:
Czy istnieje kuchnia regionalna?
Jakie są tradycje kulinarne regionu?
Kuchnia regionalna – dziedzictwo czy moda?

„Domowa kuchnia. Smaki, przepisy, zwyczaje”
(wywiady z mieszkańcami Zawoi)

Punktem wyjścia badań była „domowa kuchnia”, sfera, w której w sposób symboliczny i fizyczny przecinają się rozmaite znaczenia, która odzwierciedla sposób, w jaki jednostki, rodziny i społeczności radzą sobie ze zmieniającą się rzeczywistością, w jaki pielęgnują tradycje i tożsamość, w jaki definiują i redefiniują swoją rolę w rodzinie i w społeczeństwie. Studenci zbierali opowieści m.in. o recepturach rodzinnych, o sposobach przechowywania jedzenia, przygotowania go, zachowaniach wokół stołu i w kuchni, o podziale obowiązków, międzypokoleniowym przekazywaniu tajników wiedzy kulinarnej, o jedzeniu świątecznym i codziennym, o smakach dzieciństwa.