Najczęściej wyszukiwane:

Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UŁ

O etnologii i antropologii kulturowej

Kultura, tradycja, tożsamość, etnografia, badania terenowe – z tymi pojęciami kojarzy się, zresztą bardzo celnie, etnologia i antropologia kulturowa jako nauka o człowieku. Swój początek wzięła z fascynacji kulturową różnorodnością świata. Jako nauka ukształtowała się w 2. połowie XIX wieku; miała odpowiedzieć na pytanie: Dlaczego ludzie żyjący w różnych zakątkach świata są jednocześnie tak bardzo do siebie podobni i tak bardzo inni pod względem cech fizycznych, mentalności, przyzwyczajeń, upodobań, stylów życia? W efekcie etnologia i antropologia kulturowa pomogła wykrystalizować się wielu współcześnie ważnym postawom i wartościom, jak otwartość na inne style egzystencji, dialog, tolerancja, relatywizm  i pluralizm kulturowy (różnice między ludźmi zasługują na szacunek), niewartościujące rozumienie kultury (nie ma kultur lepszych i gorszych, są one po prostu inne). To nauka wyzwalająca, upowszechniająca poglądy, które wpływały i wpływają na kształt prawa (w wielu jego dziedzinach), polityki, stosunków międzynarodowych czy polityki społecznej.

Wszyscy jesteśmy tubylcami jakiegoś świata.

– Kirsten Hastrup

Chęć zgłębienia istoty różnorodności kulturowej oraz natury ludzkiej pociągnęła za sobą wypracowanie na gruncie etnologii i antropologii kulturowej unikalnego warsztatu pracy. Humanistyczny i etyczny charakter etnologii i antropologii kulturowej objawia się poprzez badania terenowe (antropolog nie bada życia ludzi „zza biurka”, lecz przebywając wśród nich), rozumienie i przeżywanie zjawisk kulturowych (a nie zwykłe dążenie do ich poznania), współdziałanie, empatię, dialog z Innym. Dlatego podstawowym narzędziem pracy antropologa jest wywiad etnograficzny, który stanowi metaforę spotkania z drugim człowiekiem.

Antropolog musi patrzeć i słuchać bez uprzedzeń, notować ze zdumieniem i zaskoczeniem to, czego nie był w stanie przewidzieć.

– Margaret Mead

Wyjątkowy charakter etnologii i antropologii kulturowej przekłada się na sposób jej praktykowania. Antropolodzy dostrzegają konieczność działania na rzecz konkretnych ludzi i konkretnych społeczności, rozwijając antropologię zaangażowaną i antropologię stosowaną. Etnograficzne badania terenowe służą projektowaniu działań pomocowych mających poprawić np. jakość usług społecznych, dostęp do biomedycyny, sytuację ekonomiczną osób zmarginalizowanych. Wykorzystanie w praktyce akademickiej wiedzy antropologicznej jest dzisiaj naczelną dyspozycją tej nauki.
Współczesna etnologia i antropologia kulturowa dzieli się na wiele subdyscyplin, których rozpiętość ogranicza przedmiot badań. Może nim być: ciało, płeć, praktyki kulinarne, konsumpcja, pamięć, medycyna, technologia, media, obraz, krajobraz, wieś, miasto, folklor, muzyka, taniec, moda, literatura, religia, święto, codzienność, język, prawo, rodzina…

 

 
Studia I stopnia licencjackie
 
Studia II stopnia magisterskie
 
Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych UŁ

Posłuchaj naszych studentów

Badania i zajęcia praktyczne

Stawiamy na profesjonalne kompetencje badawcze (badania etnograficzne, jakościowe) oraz praktyczne zastosowanie wiedzy antropologicznej.

Zajęcia, które prowadzimy to np.:

Antropologia w działaniach pomocowych i rozwojowych * Antropologia w biznesie * Antropologia ekologiczna * Antropologia miasta * Antropologia wizualna * Animacja kultury – strategie i narzędzia * Dziedzictwo kulturowe – ochrona i projektowanie * Komunikacja międzykulturowa * Nowe metody w badaniach jakościowych…

Zobacz cały  program studiów licencjackich  i studiów magisterskich.

U nas zajęcia odbywają się nie tylko w salach wykładowych, ale także w terenie dalekim i bliskim. Etnograficzne badania terenowe – które stanowią o unikatowości etnologii i antropologii kulturowej pośród nauk humanistycznych – wpisane są w program studiów I i II stopnia. Studenci włączani są w aktualnie realizowane w Instytucie projekty badawcze.

Zobacz informacje o studenckich badaniach terenowych i projektach badawczych realizowanych w naszym Instytucie.

Wiedzę i umiejętności zdobyte w trakcie studiów etnologicznych i antropologicznych warto praktykować i propagować, zdobywając przy tym doświadczenie zawodowe. Przeczytaj o studenckich praktykach zawodowych, będących elementem studiów licencjackich i magisterskich.

 

Ścieżki kariery

Wykształcenie etnologiczne i antropologiczne toruje wiele ścieżek kariery, w których pożądane są kompetencje, umiejętności i wiedza, jakie zdobywają studenci naszego Instytutu, m.in.: ciekawość świata połączona z profesjonalnym przygotowaniem do jego badania, otwartość wobec nowych sytuacji, dialog, myślenie krytyczne. Losy absolwentów etnologii i antropologii kulturowej to otwarty katalog możliwości uprawiania zawodu antropologa. Nasi absolwenci znajdują swoje miejsce w firmach zajmujących się animacją i zarządzaniem kulturą, w mediach, agencjach reklamowych i strategicznych, w działach HR i marketingu, agencjach turystycznych, w ośrodkach badania opinii publicznej i rynku. Wśród absolwentów są także ludzie nauki realizujący projekty badawcze oraz pracownicy instytucji kultury i oświaty (muzea, skanseny, ośrodki kultury), organizacji pozarządowych, samorządów, fundacji i stowarzyszeń na rzecz rozwoju.


Oto wybrane ścieżki kariery:
 

ul. Kamińskiego 27a
90-219 Łódź

tel: 42/635 43 50
fax: 42/635 43 31

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR